Var god läs forumsreglerna innan du postar ett nytt inlägg.


Kör du svensk "reggad" bil?

Det äldsta inlägget visas överst. För att ändra visningsordningen behöver du vara inloggad. Är du ännu inte medlem? klicka i så fall här för att registrera dig! Efter att du registrerat dig får du full tillgång till forumet.

Navigation: Forum IndexFranska fordon och trafikreglerKör du svensk "reggad" bil?

Posta Svar
FMB
Nybörjare på forumet

Medlem Sedan: 2009-01-31
Antal Inlägg: 17
Ort: Vence
#12009-10-20 19:58

Hej Grabbar,

Använder det tilltalet eftersom det ar vi grabbar-gubbar som huvudsakligen ansvarar för bildriften, underhållet och framfarten.

Jag är besvärad över antalet svenskregistrerade bilar, som rullar här på kusten med körförbud. Det betyder ni har inget försäkrings skydd bl.a. Jag tycker det är en skam. Kom ihåg att det ar buslätt att gå in pa www.vv.se och kolla er.

Jag hoppas vår goda konsul Åke läser detta och startar en kampanj för bättre uppförande. Gendarmerna har hög tolerans mot oss svenskar men förtorendet kan snabbt försvinna om de börjar kontrollera.

Ävenledes anser jag mångas moral vad gäller att köra spritpåverkade är skrämmande låg. Skärpning grabbar för jag vill fortsätta vara stolt svensk här nere.


Användaren är ej inloggad för tillfället anmäl
selma
Forumveteran

Medlem Sedan: 2009-02-11
Antal Inlägg: 46
Ort: Grasse
#22009-10-20 20:59

Hej FMB,

Är inte helt säker på att jag har rätt att svara på Ditt inlägg eftersom Du vänder Dig till Dina Grabbar! Vågar trots detta ytterligare några rader. Jag kör sedan några månader min sons svenskregistrerade bil här ibland trots att jag även har våra franskregistrerade bilar att nyttja.

Eftersom min man och jag var osäkra om rätten att nyttja denna bil (och dessutom hade vi olika uppfattning i frågan) har jag skrivit till Prefecturen i Nice två gånger med en önskan om besked vad som gäller. Första gången som vanligt brev, andra gången rekommenderat. Hittills har inget svar inkommit trots att det nu är närmare 3 år sedan jag skrev!

Kanske kan Du upplysa om vad som gäller för oss som är bosatta här?!


Användaren är ej inloggad för tillfället anmäl
Janne
Nybörjare på forumet

Medlem Sedan: 2009-01-24
Antal Inlägg: 8
Ort: Saint Raphaël
#32009-10-20 21:26

Hej
I början av 2000-talet hade jag en svenskregistrerad bil härnere under ett antal år. Enligt dåvarande "Vägverket", så gällde kontrollbesiktning i Sverige, endast bilar som framfördes på svenska vägar.

Bilar som enbart framfördes utomlands brydde man sig helt enkelt inte om.

Det var heller inga problem att försäkra bilen i svenskt försäkringsbolag, f.ö. samma som jag försäkrade bilen i när den användes i Sverige. Jag uppgav att bilen under längre tid stod i garage i Frankrike och användes vid semestrar o.dyl. och då var det inte några problem att få försäkring i svenskt försäkringsbolag.

Det enda som kan tänkas vara ett problem, är när man återvänder till Sverige med en, enligt svenska normer obesiktigad bil, och färdas genom landet till en tidigare hemort - då kan man sannolikt stoppas p.g.a. utebliven besiktning/körförbud.

Kolla gärna regelverket nu, men så fungerade det i alla fall då!

Hälsningar
Janne


Användaren är ej inloggad för tillfället anmäl
selma
Forumveteran

Medlem Sedan: 2009-02-11
Antal Inlägg: 46
Ort: Grasse
#42009-10-21 10:29

Hej igen,

Det är riktigt som Janne skriver betr kontrollbesiktningen. Jag ville ha min sons bil besiktigad då det var tid för detta förra vintern. Bilen var då här i Frankrike, varför jag fick besiktningen gjord här hos den som besiktigar våra franska bilar. Jag körde alltså med en korrekt besiktigad bil så länge den ej kördes i Sverige. Vid hemkomsten till Sverige i somras besiktigades bilen så i Sverige.

Det skulle vara intressant att höra FMB utveckla sina tankar betr svenskarna uppförande och gendarmernas tolerans mot oss. Vad är det Du vill de skall börja kontrollera, det de inte redan gör? Min erfarenhet är att såväl den allmänna hastigheten på vägarna som nykterheten har förbättrats på ett drastiskt och positivt sätt under senare år - detta gäller såväl svenskar som andra nationaliteter körande här i området.


Användaren är ej inloggad för tillfället anmäl
Per Liljekvist
Forumveteran

Medlem Sedan: 2009-01-24
Antal Inlägg: 60
Ort: Trosa
#52009-10-21 18:31

Jag har också uppfattat regelverken som Selma och janne beskriver dem. Skulle också vara intresserad vad som stör FMB!

Användaren är ej inloggad för tillfället anmäl
callis
Ny medlem på forumet

Medlem Sedan: 2009-01-24
Antal Inlägg: 5
Ort: Cannes / Djursholm
#62009-10-21 18:35

Hej Janne!

Om man skall köra hem till Sverige i en obesiktigad gör man bäst i att beställa en besiktningstid innan man passerar gränsen. Jag gorde det och blev förstås stoppad av polisen utanför Jönköping. De sa att det var körförbud. och jag berättade att vi var på väg från Paris till besiktning i Stockholm. Det godtogs och polisen lät mig köra vidare.


Användaren är ej inloggad för tillfället anmäl
Bengt
Forumproffs



Medlem Sedan: 2009-01-29
Antal Inlägg: 108
Ort: Strängnäs / Roquebrune sur Argens
#72009-10-21 18:50

Även jag är intresserad vad som stör FMB! Alla jag vet håller igen på drickandet när man skall köra. Och franska Gendarmerna lägger inte fingrarna emmellan när det gäller något, se bara hur effektivt de stoppar trafiken vid nykterhetskontroller och de förekommer ganska ofta, jag har själv blivit stoppad 2 gånger i höst för att blåsa. Men vet man att man skall köra då håller man igen.

Användaren är ej inloggad för tillfället anmäl
Åke Almroth
Forumproffs



Medlem Sedan: 2009-01-21
Antal Inlägg: 92
Ort: Nice
#82009-10-22 00:04

Hej alla!

Rolig och nyttig debatt! För frågor om och kring bilar och körkort är en historia utan slut. Regelverken är inte lätta, varken de svenska eller franska. Det gäller ju inte bara om ett fordon är registrerat i rätt land - utan som ngn klokt påpekat gäller det verkligen att kontrollera att man har gällande försäkring eller snarare att försäkringen gäller i den situation man befinner sig, om det skulle hända något.

Principerna för registrering verkar vara, och de gäller faktiskt i såväl Frankrike som i Sverige, att ett fordon skall vara registrerat i hemvistlandet (folkbokföringslandet). Då kan man lugnt besöka alla länder. Har man lite av dubbel bosättning och registrerade fordon i fler länder verkar även det fungera MEN man får som bosatt i Frankrike inte köra utlandsregistrerade bilar i Frankrike. På motsvarande sätt som man bosatt i Sverige inte får köra utlandsregistrerade bilar i Sverige. Det är i alla fall vad jag lyckats komma fram till efter att ha läst lite på prefekturens hemsida liksom på transportstyrelsens. Samt Förordning (2001:650) om vägtrafikregister. Man skulle nog kolla med polis och tull i respektive land.

En liten kommentar kring alkohol och bilkörning skulle vara att medvetenheten om den skärpta franska kontrollen under senare år nog slagit igenom nu. Men det är riktigt att det togs alldeles för lätt på detta tidigare. Många satte sig nog bakom ratten fast de inte borde - inte särskilt smart. även här är väl böter ett mindre problem än eventuella ansvars- och skadefrågor.

Till sist lite om körkort. Man får köra med svenskt körkort i Frankrike även när man bosatt sig där. Vid en trafikförseelse har de franska myndigheterna rätt att kräva att körkortet byts ut mot ett franskt - för att kunna tillämpa poängsystemet.


Användaren är ej inloggad för tillfället anmäl
FMB
Nybörjare på forumet

Medlem Sedan: 2009-01-31
Antal Inlägg: 17
Ort: Vence
#92009-10-22 11:18

Hej Ake och ni andra.

Tack for att du engagerade dig. Det som stoer mig ar att manga forsoker komma undan genom att havda att god tro. Varfor inte registrera bilen i Frankrike? Det ar mycket latt och ingen arlig bilskatt annat an vid forsta registreringen. jag har blivit pakord tva ganger av utlands registrerade fransman - en gang tog min franska forsakring reparationskostnaden pga fordonet var registreat men obeskattad i Tyskland; men forsakringen gallde inte for den franska foraren som lanat bilen seden flera ar. Tumregel i EU ar att forsakringar galler max 90 dagar utom registreringslandet. Min svenska forsakringsgivare foljer inte den regeln som val ar.

Min svenska forskringsgivare har i dag aterigen bekraftat att min bilforskring tacker inget om min bil ar svensk registrerad och har korforbud vilket den har pga ej besiktigad. Min bil har ar avstalld och da galler inte heller min svenska avstallnings forsakring.

Ni som har korforbud kan alltsa inte kora omkring i Frankrike eller annat land forutom raka vagen till Svenk bilprovning efter att ha bestallt tid; och ni skall begara en fax/skriftlig bekraftelse som skall bibringas under farden. Ni kan fa den pa engelska. Under dessa forutsattningar bor svensk bilforsakring galla - jag har inte kollat den fragan dock.

Vad galler att koras berusad sa har debatorena och jag uppenbarligen inte varit pa samma fester.


Användaren är ej inloggad för tillfället anmäl
Bengt
Forumproffs



Medlem Sedan: 2009-01-29
Antal Inlägg: 108
Ort: Strängnäs / Roquebrune sur Argens
#102009-10-22 14:11

Hej

De fester jag brukar går på är ingen så berusad att de inte kan köra bil. De som skall köra bil håller ofta tillbaka ännu mera. Hos oss är det inte ballt att supa sig full, utan drickandet stannar vid att alla kan normalt köra bil lagligt efteråt. Vi kanske har en annan typ av fester, inte så ”Svenska” där man måste supa sig full. Men eftersom det tydligen är ett problem i ert umgänge kanske någon borde ta tag i det direkt med vederbörande personer.


Användaren är ej inloggad för tillfället anmäl
Per Liljekvist
Forumveteran

Medlem Sedan: 2009-01-24
Antal Inlägg: 60
Ort: Trosa
#112009-10-22 14:28

Det är inte lätt det här!
God tro är nog väldigt svårt att hävda då Transportstyrelsen säkert hört av sig om att besiktning ej gjord och bilen är försedd med körförbud. Om man inte betalt den försäkring man måste ha så har Trafikförsäkringsföreningen hört av sig med en saftig räkning. Allt enligt de regler som finns för informationsöverföring mellan myndigheter.

Men nu till själva ämnet - Var skall bilen vara registrerad?

Enligt Åke skall den vara registrerad där man är bosatt. Bosatt är man där man "normalt bor" - alltså folkbokförd, enligt folkbokföringsförordningen. Om man beräknar vara bosatt i Frankrike ett år eller mer skall man skriva ut sig från Sverige, och om det under resans gång uppstår situationen att man beräknar det bli här mer än ett år, göra det då. Alla ni, som har en franskregistrerad bil och inte uppfyller detta, gör således fel, då jag tolkar Ditt svar, Åke. Jag har tur mina franskregistrerade bilar ägs av annan person som uppfyller kraven. Och jag har rätt att nyttja dem med försäkringsskydd!
Begreppet Dubbel bosättning är vad jag förstår inom skattelagstiftningen och inte tillämpligt för vilken uppgift som Transportstyrelsen hämtar ur folkbokföringsdatabasen. Nu bortser jag självklart från de som har arbete utomlands eller är politiker inom EU-nivå och talar bara om Sverige - Frankrike.

Hur visar man att man är folkbokförd här eller där?
I Sverige är du skyldig att anmäla din bosättning inom 14 dagar, hur det är i Frankrike har jag inte just nu klart för mig. Men du bevisar ditt boende i Frankrike på, som vi alla vet effektivt sätt, med en räkning från EDF eller France Telecom. Och detta oberoende av din egentliga folkbokföringsadress!

Alltså - vilka skall ha en fransk eller svensk bil!!!!! som sagt inte lätt det här.

En annan sak, Du som har en veteranbil, ett sätt att komma undan det svenska besiktningssystemet. Reglerna i Frankrike har stora begränsningar och krav. Besiktningsreglerna är helt andra och du får bara köra inom departementet. OK, mot en avgift kan du i förväg få intyg på att köra utanför, men bara 25 gånger. Tänk dig för mer än en gång innan du omregistrerar den till att bli fransman!
Men vill du ta ner den kan jag rekommendera biltåget från Hamburg till Provence - en upplevelse i sig!


Användaren är ej inloggad för tillfället anmäl
Åke Almroth
Forumproffs



Medlem Sedan: 2009-01-21
Antal Inlägg: 92
Ort: Nice
#122009-10-22 16:57

Hej igen,

Med dagens resande kan man kanske undra var man bor egentligen? Man får ta till almanackan och kontollera om man tillbringar mer än 183 dygn på något ställe. Mantalskriven eller folkbokförd skall man vara på den adress där man huvudsakligen intar dygnsvilan (härligt språk).

Hur det är i Sverige med nyregistrering av en bil om man inte är folkbokförd där vet jag inte. Franska myndigheterna kräver utöver ID handlingar ett certificat de domicile, t.ex. telefon- eller elräkning i den sökandes namn. Inget intyg att man verkligen är mantalskriven behövs och man kan registrera sin bil på sommarbostadsadress. Möjligheterna är således många att komma fel - om det nu är fel. Vikitgast är trots allt försäkringsfrågan. Kanske börjar det bli dags att kontakta en jurist vid KAK eller M.

Besöker man transportsyrelsens hemsida med vanliga frågor - blir det kanske klarare i vissa avseenden i andra tvärtom.. se själv

Må väl


Användaren är ej inloggad för tillfället anmäl
Per Liljekvist
Forumveteran

Medlem Sedan: 2009-01-24
Antal Inlägg: 60
Ort: Trosa
#132009-10-22 19:58

Härligt Åke!

Jag älskar dessa oklarheter! Det är just dessa juristerna i slutändan lever på! - och gott också!!! - kanske inte i Sverige, men betydligt bättre i Fr.

Och drar du ut det till sin spets - DÄR DU LÅG, enligt svensk byråkratisk termonologi, där du hade din dygnsvila, kanske inte sov (i alla fall befann dig......större delen av) NATTEN MELLAN SISTA OKTOBER OCH FÖRSTA NOVEMBER - så, den det berör, passa dig !!! Bara för skoj! Men man vet aldrig var The eyes of Big Brother are!

Alltså - skit samma om bilen har svenska eller franska plåtar eller är godkänd från - än så länge, Svensk Bilprovning - det viktigaste är att försäkringsbolaget accepterar det i händelse av ett skadestånd, n'est-pas?


Användaren är ej inloggad för tillfället anmäl
MammaMia
Ny medlem på forumet

Medlem Sedan: 2009-10-25
Antal Inlägg: 1
Ort: Nice
#142009-10-25 15:28

Visste ni att det finns en Svenk bilprovning i Alicante i Spanien som drivs av en svensk och fungerar precis på samma sätt som bilprovningen i Sverige? Tiden beställs genom bilprovningen i Sverige.


Användaren är ej inloggad för tillfället anmäl
Peter Westerberg
Forumproffs

Medlem Sedan: 2009-12-11
Antal Inlägg: 107
Ort: Sainte-maxime
#152010-01-09 13:48

Hej.

Jag är inte expert på frågan, men tror (utifrån egna erfarenheter) inte att det är korrekt att säga att man ska registrera sin bil där man har sin folkbokföring. Tvärtom tror jag att frågan gäller var BILEN har sin "folkbokföirng" (dvs var finns bilen mer parten av året). En person som är bosatt i Sverige kan ju mycket väl köpa en bil i Frankrike med franska skyltar, och ha denna bil i Frankrike vid sommarbostaden. Precis som en person bosatt i Frankrike kan ha en bil i Sverige med svenska skyltar för sitt sommarnöje där.

Försäkringsbolagen kommer självklart alltid ta emot en kund som villl köpa en försäkring. Men det är ju inte det som är det viktiga, utan att försäkringen verkligen är gällande om nåt händer. Om du är bosatt i Frankrike men kör omkring i frankrike i en bil med svenska skyltar, med körförbud i sverige, försäkrad i ett svenskt försäkringsbolag - ja då tror jag risken är uppenbar att de nekar ersättning om nåt händer.

Om man är bosatt i Frankrike och kör sin svenskregistrerade bil här, ja då är det som Almroth skriver ett lagbrott. Kanske ingen som bryr sig, förrän det händer nåt.


Användaren är ej inloggad för tillfället anmäl
stephan
Erfaren forumanvändare

Medlem Sedan: 2010-01-13
Antal Inlägg: 29
Ort: Le Grand-Pressigny
#162010-01-13 15:24

Boningsort och boningsort. Vi hade det problememet att vi lämnade bilen i Frankrike och flög upp / och ner efter sommaren. Nu har vi väl körförbud och undrar vad man ska göra? Nada, eller registrera den här? Eller går det att besikta utländska bilar? Fick en blandkett där man kunde välja mellan location coutre duree och longue duree. Vad kan det ha för betydelse?


Användaren är ej inloggad för tillfället anmäl
Peter Westerberg
Forumproffs

Medlem Sedan: 2009-12-11
Antal Inlägg: 107
Ort: Sainte-maxime
#172010-01-13 15:29

Om du är bosatt i Frankrike och har bilen här, då är ju rätt lösning att registrera in bilen i Frankrike. Lite pappersfix, men sen är det klart. Och så slipper du fundera över om du gör rätt eller fel. Körförbudet "upphävs" ju iom att du besiktar bilen här första gången.


Användaren är ej inloggad för tillfället anmäl
stephan
Erfaren forumanvändare

Medlem Sedan: 2010-01-13
Antal Inlägg: 29
Ort: Le Grand-Pressigny
#182010-01-13 16:54

Vi bodde här i våras och nu över vintern. Sen står allt skrivet i stjärnorna. Bilen har gått över tiden och har ju nu då "körförbud", så där i princip... så bilen har bott här mer än vi! Men om vi sen far hem i "värsta fall" ? Myndigheterna verkar räkna med att folk far först och hundar och bilar kommer efter!


Användaren är ej inloggad för tillfället anmäl
ralsod
Nybörjare på forumet

Medlem Sedan: 2010-03-15
Antal Inlägg: 18
Ort: Cagnes sur Mer
#192010-03-22 00:50

Fakta är följande:

Om Du är bosatt i Frankrike och har en bil här, ska den fransk-registreras. Du kan förvisso åka omkring med Din svenskregistrerade bil länge om Du har tur, så att ingen bryr sig om att kolla Dig, men egentligen är tidsgränsen 3 månader för registerkrav i Frankrike. Du ska då besiktiga bilen vartannat år och fästa märket för godkänd besiktning på vindrutan. Bilen måste dessutom minst vara "trafikförsäkrad" på samma sätt som i Sverige och ett bevis på detta skall också fästas på vindrutan. När Du försäkrar bilen i Frankrike får Du rabatt på premien om du har eller har haft det på någon bil hemma i Sverige. Om Du exempelvis har haft högsta bonus i Svedala, får Du 50% rabatt på försäkringen. Överlägset billigaste bolag här nere är GAN.

Sedan kan Du åka vart Du vill med bilen utan några problem, t.o.m. till Sverige....

Om inte ovanstående märken finns på vindrutan, riskerar Du dryga böter och också bortforslande av bilen med dryga "uthämtningskostander" om myndigheten är på det humöret!

En annan intressant detalj: Du betalar numera ingen bilskatt i Frankrike.

Vad gäller alkohol och bilkörning gäller samma regelverk som vi hade förut i Sverige.


Användaren är ej inloggad för tillfället anmäl
Peter Westerberg
Forumproffs

Medlem Sedan: 2009-12-11
Antal Inlägg: 107
Ort: Sainte-maxime
#202010-03-22 11:09

Bra med fakta kring detta. Så länge man inte är inblandad i någon olycka så tror jag risken att fransk polis stoppar en utländsk bil för kontroll av om den är registrerad i rätt land är rätt liten. MEN, händer det nåt och bilen inte är registrerad i rätt land så kan jag garantera att det blir problem.

Observera också att detta med registrering inte egentligen påverkas av bosättningen. Dvs en svensk person som är bosatt i Sverige, men kanske vistas i France halva året och har en bil ståendes här, måste självklart ha bilen registrerad i Frankrike.


Användaren är ej inloggad för tillfället anmäl
stephan
Erfaren forumanvändare

Medlem Sedan: 2010-01-13
Antal Inlägg: 29
Ort: Le Grand-Pressigny
#212010-03-22 11:17

Tack för klara svar. Vi valde i detta skede att göra en mellanvariant, som ingen ens trodde var möjlig. Det är ju så att vi genemot försäkringsbolaget måste ha en besiktad bil. Så vi for med bilen till besiktningen här. Så vi fick den lappen på rutan. Det fixar försäkringsbolaget i alla fall. Och kan nu köra bilen - vad jag förstår - i hela EU utom hemma... men tar vi bilen dit så är vi ju på väg till besiktningen, och då är det grönt vad jag förstått. Var ju rädd för tappade maxbonusar, men även det tycks ju ordna sig.


Användaren är ej inloggad för tillfället anmäl
Peter Westerberg
Forumproffs

Medlem Sedan: 2009-12-11
Antal Inlägg: 107
Ort: Sainte-maxime
#222010-03-22 11:32

Som RALSOD skrev så finns det registerkrav i Frankrike om bilen "vistas" här, vilket egentligen inte har med besiktningen att göra. Vid kontroll skulle Frankrike anmärka på det. Kanske skulle ditt svenska försäkringsbolag ge dig ersättning vid skada, kanske inte. Personligen skulle jag i ditt läge skriva en tydlig redogörelse över "hur du gör" till ditt försäkringsbolag och be dem skriftligen konfirmera att din försäkring gäller. Jag är tveksam till om svaret skulle bli "ja" på den frågan...


Användaren är ej inloggad för tillfället anmäl
stephan
Erfaren forumanvändare

Medlem Sedan: 2010-01-13
Antal Inlägg: 29
Ort: Le Grand-Pressigny
#232010-03-22 11:49

Har ett muntligt ja. OM jag får den besiktad, så gäller försäkringen. För de trodde ju inte heller att det skulle gå att besikta en utländsk bil...


Användaren är ej inloggad för tillfället anmäl
Novis
Erfaren forumanvändare



Medlem Sedan: 2010-03-22
Antal Inlägg: 30
Ort: Nice
#242010-03-22 11:55

Om jag förstår saken rätt, är man bosatt i Frankrike så får du inte framföra en utländskregistrerad bil i Frankrike annat än till eventuell registreringsbesiktning. Så man skall utan dröjsmål registrera bilen i Frankrike.


Användaren är ej inloggad för tillfället anmäl
stephan
Erfaren forumanvändare

Medlem Sedan: 2010-01-13
Antal Inlägg: 29
Ort: Le Grand-Pressigny
#252010-03-22 12:03

Just nu befinner jag mig i Frankrike, men är inte "skriven" här. Å andra sidan verkar ju ingen veta hur man "skriver" sig här heller? Så man kan ju undra HUR en myndighetsperson ens kan veta var jag är skriven om jag visar utländskt körkort och säger att jag är på tillfälligt besök. Och inte är det så lätt att se om bilen varit här mer än tre månader heller.. Jag kan ju visa att jag varit hem mellan varven och hade ju kanske bilen med mig... Så vi kom till att det viktigaste var att ha ryggen fri mot försäkringsbolaget. De måste ha papper på att bilen är besiktad, men bryr sig inte om var. De godkänner att bilen är mer än tre månader utomlands.


Användaren är ej inloggad för tillfället anmäl
Peter Westerberg
Forumproffs

Medlem Sedan: 2009-12-11
Antal Inlägg: 107
Ort: Sainte-maxime
#262010-03-22 12:10

Vistas du mer än halva året i Frankrike så ska du deklarera dina inkomster i Frankrike. Frankrike har inte nåt system med att man "skriver in sig" utan efter första året du vistats här mer än halva året så deklarerar du och kommer därmed in i franska skattesystemet. I Sverige ska du anmäla utflyttning redan när du flyttar ut för att komma ur det svenska systemet. Vistas du mer än halva året här utan att deklarera så gör du fel. Kanske bryr sig ingen, kanske gör de det...

Ett muntligt ok från försäkringsbolaget skulle jag inte nöja med mig. Det är ju när bilen blivit stulen, eller du krockat, som det ställs på sin spets. Varför ta den risken ?


Användaren är ej inloggad för tillfället anmäl
Per Liljekvist
Forumveteran

Medlem Sedan: 2009-01-24
Antal Inlägg: 60
Ort: Trosa
#272010-04-12 10:38

Det kära ämnet!

Nedanstående är utdrag från en mycket vederhäftig engelsk site som nyligen publicerade en sida om bilägande i Frankrike med rubriken "Buying & Selling a Car in France: The Certificat d'immatriculation (Carte Grise) French Vehicle Registration"

Using a Foreign Car in France

It is not obligatory to register a foreign vehicle in Franceunless the owner is resident in France. A resident is someone who is domiciled in France for more than six months (183days) per year, or who is employed in France.

EU legislation

Under EU law, a private vehicle may be temporarily imported and used on French roads for up to six months in any 12 months.The vehicle must be re-registered in France if it is owned and used by aresident of France.

It is against the law for the resident of an EU country, while in that country, to drive any vehicle registered in another EU country. So a person who is a resident of France may only drive a French-registered car while they are inFrance (with the exception of cross-border workers).

An EU-registered vehicle must satisfy the legal roadworthiness requirements of its country of registration to be legal to drive elsewhere in theEU.

Vehicles from the European Union

No dutyis payable on a used vehicle imported for personal use, provided that VAT hasbeen paid in the EU country where it was bought and it has belonged to theregistered owner for over six months and driven 6,000 Km prior to entry into France.

For a new vehicle bought in another EU member state, the TVA must be paid inFrance unless the French Fiscal Services are provided with the original receiptstating that VAT has been paid and, and you have proof of a valid foreignregistration of the vehicle.

  1. Take the vehicle's original registration documents and receipt of sale to the Centre des Impots. You will be issued with a fiscal certificate or tax clearanceform. In some instances, there are customs and Tax charges payable, depending onthe age/mileage of the car.
  2. Request an attestation de conformité (certificate of conformity) from thevehicle manufacturer or a certified representative. This identifies that thevehicle is of a recognised type in France or in the European Union.
    Note: If the vehicle has a recently-issued registration document which states the type approval number, a certificate of conformity may not be required
  3. If the car is more than four years old it will need to go through a côntrole technique, the French roadworthiness test; this must have occurred less than six months previously (two months if a contre-visite or re-test is required). Roadworthiness certificates from other countries are not acceptable as an alternative - the car must go through a French côntrole technique.
  4. Apply to the motor registration department at the Préfecture or Sous-Préfecture for the form: Demande de certificat d'immatriculation d'un véhicule. This initiates the process ofregistration. A dossier will be opened.

I övrigt rekommenderar jag siten som innehåller det mesta du behöver veta som tillfällig eller permanent boende i Frankrike. Och inte bara det utan kanske som i våra fall, just i Provence. Men det finns också sidor parallellt för exvis andra regioner, 17 st i Frankrike, och andra länder, ytterligare ett 30-tal! Siten heter http://provence.angloinfo.com/ och där kan du gratis prenumerera på nyhetsbrev.


Användaren är ej inloggad för tillfället anmäl
stephan
Erfaren forumanvändare

Medlem Sedan: 2010-01-13
Antal Inlägg: 29
Ort: Le Grand-Pressigny
#282010-04-12 12:46

Inte lätt. Bil och förare kan ju helt uppenbart ha olika "medborgarskap". Så om vi nu skulle göra rätt OCH registera bilen i Frankrike, så får vi ju inte köra den i Sverige? Eller.

Och OM man sen "skriver" sig i Frankrike, så kan man inte köra en egen svensk sommarbil i Sverige, eller köra en bil som man lånat av grannen?? Inte lätt om man ska följa alla regler inom EU - det gränslösa landet med fri rörlighet. Undrar om det funkar lika smidigt mellan delstaterna i USA


Användaren är ej inloggad för tillfället anmäl
Åke Almroth
Forumproffs



Medlem Sedan: 2009-01-21
Antal Inlägg: 92
Ort: Nice
#292010-04-12 13:03

Hej alla bilägare

Letar man bland Eu's rättskällor finner man :

"Som huvudregel gäller att du kan använda en bil som du registrerat i det land där du har din huvudsaliga hemvist i vilket annat EU-land som helst, utan att behöva betala några avgifter.

Det är dock förbjudet att i det land där du huvudsakligen är bosatt köra en bil som är registrerad i utlandet. (Det står dock EU-länderna fritt att tillämpa mindre stränga regler). Därför får du inte heller sälja, hyra ut eller ens låna ut ditt fordon om du använder det tillfälligt i ett annat EU-land, och du får inte heller köpa, hyra eller låna (och köra) ett fordon med utländska skyltar i det land där du är bosatt."

Hela artikeln finns på den här länken

Hälsn


Användaren är ej inloggad för tillfället anmäl
Per Liljekvist
Forumveteran

Medlem Sedan: 2009-01-24
Antal Inlägg: 60
Ort: Trosa
#302010-04-12 13:17

Egentligen ganska enkelt och är orsakat av att vi har olika beskattningssystem för fordon. Du får gärna köpa bil i annat land där acciser och moms är lägre - men då du registrerar den i det land där du är skriven får du betala ditt hemlands eventuella merkostnader.
Alltså - det är emot lagen att
- Som skriven i Sverige - i Sverige, köra en franskregistrerad bil
- Som skriven i Frankrike - i Frankrike, köra en svenskregistrerad bil

Vad gäller USA varierar skatterna för fordon mellan olika delstater vilket gör mig övertygad om att de har liknande regler.


Användaren är ej inloggad för tillfället anmäl
Sari
Erfaren forumanvändare

Medlem Sedan: 2012-10-21
Antal Inlägg: 40
Ort: Antibes
#312012-10-21 12:15

Är det någon som vet om de regler med svensskyltade bilar som Åke Almroth skrev om i inlägget den 22. okt 2009 fortfarande gäller? Dvs att om man är bosatt i Sverige så får man köra med svenska skyltar.


Användaren är ej inloggad för tillfället anmäl
answer
Nybörjare på forumet

Medlem Sedan: 2012-05-18
Antal Inlägg: 19
Ort: OLONZAC
#322014-02-17 15:01

Solskenshistoria om att registrera bilen i Frankrike.

Jag hade läst alla trådar i ärendet och mer därtill. Var givetvis väldigt oroad. Hade skaffat alla 9 (eller så) papper som skulle krävas. Däremot hade jag inte skaffat Certificat de conformité på franska. Det skulle Ford i Paris ha 150€ för, vilket jag tyckte var onödigt dyrt. Så jag skaffade ett gratis från Ford i Sverige. Det var bara på svenska och engelska.

När jag kom till skattemyndigheten för att få ut beviset (Quitus) att bilen inte belastas med moms och skatteskulder, så fick jag en mindre chock. Där fanns på disken en ännu längre lista över nödvändiga papper samt dessutom en notering att alla papper måste vara översatta till franska; alltså även det svenska registreringsbeviset. Dessutom översatt av en godkänd översättare. Hmm ...

Nåväl, väl framme hos handläggaren frågade han om bilen var försäkrad. Ja, i Sverige sa jag, men jag har inte de pappren med mig. Och jag kan ju inte försäkra den innnan jag har ett franskt nummer. Egentligen ville han nog att den redan skulle varit försäkrad i Frankrike, men det dög tydligen.

Därefter frågade han efter fakturan från när vi köpte bilen. Någon sådan hade jag inte, så lämnade fram det vi hade, nämligen ett underskrivet köpeavtal från Ford; vi hade köpt bilen ny. Tyvärr stod det ingenting om moms, så jag tänkte att nu går det väl åt skogen. Tjänstemannen såg lite butter ut och sa: "Normalement ...."

Det funkade. Vi saknade alltså ett flertal papper, men fick ändå beviset från skattemyndigheten. Totalt var det klart på 20 min.

Med denna Quitus​ åkte vi direkt till polisen. Fick komma tillbaka nästa dag eftersom registreringar av bilar tydligen bara görs på förmiddagar. Efter 5 minuter var vi framme vid luckan. 5 minuter senare hade vi papper på att bilen är registrerad. Registreringsbeviset "Carte Grise" kom 2 dar senare i brevlådan.

Med papperslappen i handen gick jag till byns skomakare som gjorde nya skyltar och skruvade fast dem på 15 minuter; alltsammans för 28€.

Allt gick alltså över förväntan. Enda negativa överraskningen var att det kostade 350€ att få Carte Grise.

Slutsats: Även om allting på pappret ser väldigt komplicerat ut, så går det väldigt mycket lättare när man väl träffar tjänstemännen. Man behöver inte argumentera, men det hjälper att kunna lite franska.


Användaren är ej inloggad för tillfället anmäl
Joel
Ny medlem på forumet

Medlem Sedan: 2014-12-03
Antal Inlägg: 4
Ort: Aix-en-Provence
#332015-01-19 14:21

Hej gott folk

Jag lånar tråden lite. Jag blir inte klok på detta, trots att jag läst igenom vad som skrivits här.

Vet ni om det finns någon möjlighet att besiktiga bilen i Frankrike, t ex controle technique, och få besiktningen giltig i Sverige? Försäkringsbolaget kan inte ha kvar helförsäkringen på en bil med körförbud.. Är fortfarande skriven i Sverige med svensk bilförsäkring. Merde!

Åker ni med svenskreggade bilar hem för att besiktiga?


Användaren är ej inloggad för tillfället anmäl
Joel
Ny medlem på forumet

Medlem Sedan: 2014-12-03
Antal Inlägg: 4
Ort: Aix-en-Provence
#342015-01-19 15:49

Fick just svar på min egen fråga från Transportstyrelsen:

Du kan inte besikta din bil utomlands, eftersom svenskregistrerade bilar måste
besiktas i Sverige.

Om du regelbundet är utomlands under bilens besiktningsperiod, kan du ansöka om
att få en annan besiktningsperiod. Vi tar inte ut någon avgift för en sådan ansökan.

Du gör ansökan på den här blanketten:
http://www.transportstyrelsen.se/Global/Blanketter/Vag/Fordon/Ansokningsblankett-dispens-130819.pdf

Med vänlig hälsning

Väldigt osmidigt system måste jag säga. Jaha, kanske lika bra att ta sig an den ökända franska byråkratin och franskregga bilen.


Användaren är ej inloggad för tillfället anmäl
stephan
Erfaren forumanvändare

Medlem Sedan: 2010-01-13
Antal Inlägg: 29
Ort: Le Grand-Pressigny
#352015-01-19 17:45

Såhär har det funkat förr:

Man kontrollerar med försäkringsbolaget om dom godkänner en utländsk besiktning. Det gjorde de i mitt fall.

Sen besiktar man bilen i Frankrike. Det har funkat förr.

Då får man köra bilen i hela Europa men INTE i Sverige, eftersom myndigheterna där bara godkänner svensk besiktning.

Om man ska till Sverige så bokar man helt enkelt tid till besiktningen. Man får nämligen köra till besiktning med obesiktad bil.

Registrering av bil kan nog medföra lite emr kostander än för gossen med tur... och kanske man vill ta bilen tillbaka till Sverige. Sånt har hänt. Så var itne så snabb med att regga "rätt".

mvh


Användaren är ej inloggad för tillfället anmäl
Boel
Ny medlem på forumet

Medlem Sedan: 2015-01-27
Antal Inlägg: 1
Ort: Åhus
#362016-04-24 19:58

Hej och tack för information. Vill ställa frågan på nytt eftersom tråden har något år på nacken. Någon som vet vad som gäller idag om jag vill ha min svenskregistrerade bil kvar i Frankrike mellan semestervistelserna där? Jag bor i Sverige. Tack från Boel


Användaren är ej inloggad för tillfället anmäl
gute
Erfaren forumanvändare

Medlem Sedan: 2018-01-09
Antal Inlägg: 27
Ort: gotland
#372018-01-28 01:53

fransk polis kan ju inte se om bilen är besiktad eller om den har försäkring jag spenderar varje sommar i frankrike jag blir stoppad varje år av både tull och polisen och dom har aldrig bryt sig och varje gång det har vart by fest så brukar dom ha alkohol tester men jag är altig den ända bilen som slipper blåsa

så föra året ställde jag frågan om varför dom inte kollar nåt annat en mitt körkort till tjejpolares man som är Gendarme att först att dom inte orkar bryr sig och om föraren inte svarar på franska direkt när han blir stoppad så vett dom att det kommer ta för mycket tid

och det samma sak här hemma med alla öststater som kör lastbil i sverige

nu menar jag inte att man ska köra runt med trafik farliga bilar bara för att man kan nåt som mina engelska vänner i frankrike gör att dom skiter den engelska besiktningen och gör en contrôle technique finns ju inte lagligt på derars bilar det mest för dom själv ska vara säkra på att bilen är trafiksäker


Användaren är ej inloggad för tillfället anmäl
gute
Erfaren forumanvändare

Medlem Sedan: 2018-01-09
Antal Inlägg: 27
Ort: gotland
#382018-01-28 02:14

visa engelsmän gör på ett annat sett att dom betalar en engelsk verkstad att fuska med papprerna mot betalning att skriva att dom har besiktat bilen fast när aldrig har vart hemma i england alls det är så vanliga verkstäder får besikta bilar i england så fusk förkommer ibland

nu har ju inte engelsmännen ett bra rykte alls oss franska polisen


Användaren är ej inloggad för tillfället anmäl
Mako
Nybörjare på forumet

Medlem Sedan: 2017-10-05
Antal Inlägg: 12
Ort: Saint Sulpice de Cognac (Charente)
#392018-02-22 20:10

Önskar kortfattad information om hur man lättast får bilen registrerad i Frankrike?

Vi har flyttat till Frankrike Charente (för 3 mån sedan) och jag informerar mig via er så långt det går. Tack för all info!

Nu skall jag försöka registrera min Subaru Outback 2014 (nu 3,5 år gammal) här. Vad gäller idag 2018 och hur går jag fram? Steg 1, 2 o.s.v.

Jag har försökt informera mig via Franska Service-public.fr men vet tillslut inte vart jag skall börja.

Vänliga hälsningar

Margareta


Användaren är ej inloggad för tillfället anmäl
gute
Erfaren forumanvändare

Medlem Sedan: 2018-01-09
Antal Inlägg: 27
Ort: gotland
#402018-02-23 21:34

knata in oss borgmästaren så hjälper dom dig nog och se till att skaffa ett franskt körkort med


Användaren är ej inloggad för tillfället anmäl
Mako
Nybörjare på forumet

Medlem Sedan: 2017-10-05
Antal Inlägg: 12
Ort: Saint Sulpice de Cognac (Charente)
#412018-02-24 10:06

Visst kan kanske le Mair hjälpa till men jag bor i en liten kommun och tror jag måste via skatteverket (med en massa papper)och sedan prefecturen i Cognac. Körkortet, mit svenska, behöver jag väl bara byta ut när mitt har gått ut eller hur? Släpvagnen som väger under 500kg behöver väl in registreras här efter vad mina grannar sagt (och jag försökt läsa mig till på nätet) bara samma nummerplåt som sedan på bilen när jag fått Carte Gris./ Margareta


Användaren är ej inloggad för tillfället anmäl
CeeJay
Forumveteran

Medlem Sedan: 2016-01-24
Antal Inlägg: 64
Ort: L´Isle d´Espagnac
#422018-02-24 10:28

Hejsan,

Jag gick igenom hanteringen med att registrera in min bil i Frankrike.

Vi börjar dock med den andra frågan - körkortet.

Se till att du behåller det svenska så länge som du kan.

Du kan då slippa lite problem vid eventuella fortkörningar etc.

När det gäller bilen och utfärdantet av ett "Carte Gris" i ditt namn är det lite normal Fransk administration som gäller.

1. Du måste ta fram ett internationellt intyg gällande fordonet. Du ringer Subaru i Sverige och ber om ett sådant

2. Du måste göra en "Control Technique" på bilen - typ bilbesiktning (som är betydligt mycket mer ingående än den i Sverige men räcker i 2 år)

3. Du måste ha ett köpekontrakt (helst översatt till Franska) på ditt köp av bilen

4. Så klart måste du ha med giltigt registreringsbevis - utfärdat i ditt namn

5. Du måste ha med ett födelsebevis (skatteverket är väldigt tillmötesgående) som visar födelsedatum och plats

6. Du måste ha med ett bevis på att du bor på en angiven adress i Frankrike - typ en el eller vattenfaktura

Du måste gå till två olika instanser - dels prefecturen och dels skattemyndigheten.

En faslig massa stämplar senare och ca 8 500 SEK fattigare så har du bevis på att du har en Fransk bil.

Sen åker du till en bilverkstad som hjälper dig att framställa två registreringsskyltar och montera dessa på bilen (måste nitas fast - får absolut inte skruvas fast).

Möjligen har jag glömt någon detalj.

jag bor själv i Charente (Angouleme) och gjorde registreringen i Cognac.

Om du inte är fransktalande uppmanar jag dig att ta med någon ödmjuk (svårt att hitta) och vänlig fransk bekant för att genomföra hela kedjan.

Egentligen är det inte så farligt besvärligt det här - bara man har fördragsamhet med den Franska administrationen.

Möjligen har jag glömt något i min uppspaltning av vad som behövs i form av dokument ovan.

Två små tillägg.

1. Om du råkar ha en släpvagn så råder helt andra regler än i Frankrike - den blir ett "bihang" till bilen och har en egen registrerringsskylt med samma nummer som bilens - ingen "control Technique" behövs (underligt tycker jag).

2. Om du skulle byta adress i Frankrike så måste du beställa ett nytt Carte Gris - fixas enkelt på nätet.


Lycka till


Användaren är ej inloggad för tillfället anmäl
Mako
Nybörjare på forumet

Medlem Sedan: 2017-10-05
Antal Inlägg: 12
Ort: Saint Sulpice de Cognac (Charente)
#432018-02-24 10:49

Hej,, trevligt men någon som bor i detta område, trodde vi, min man o jag, var ensamma nordeuropeer här, förutom alla engelsmän.

Tack nu tror jag att jag fixar det. Tar nog med grannen för min franska är inte så bra ännu, förstår rätt bra. Hoppas de inte behöver översättning på köpekontraktet, man ser ju vad som är moms (TVA), bara att hoppas med grannens hjälp.

Tyvärr har jag redan beställt ett Certificate de conformité via Dreal och betalat 150E (det var billigast!!!), tänkte inte på Subaru i Sverige. Eftersom bilen bara är 3,5 år knappt sedan den registerades i Sverige så behövs väl inget biltest ännu.

Är det något mer du kommer på så skriv gärna./ Margareta


Användaren är ej inloggad för tillfället anmäl
gute
Erfaren forumanvändare

Medlem Sedan: 2018-01-09
Antal Inlägg: 27
Ort: gotland
#442018-02-24 12:59

att jag skrev att du skulle byta in körkortet var att det rekomenderas oftas av polisen och det brukar vara smidigare vid kontroller fransk polis älskar att ställa frågor om allt möjligt när man har svenskt körkort och är bofast i frankrike

lite ot men har ni subaru verkstad nära? för det är ju inte en vanlig bil i frankrike alls


Användaren är ej inloggad för tillfället anmäl
Mako
Nybörjare på forumet

Medlem Sedan: 2017-10-05
Antal Inlägg: 12
Ort: Saint Sulpice de Cognac (Charente)
#452018-02-24 14:55

Hej, verkstad eller dyligt som tar hand om Subaru finns inte så nära efter vad jag sett på nätet. Det fanns i Angouleme och utanför La Rochelle men vet ju inte om de fortfarande finns kvar. Sedan vet man ju inte om de bara är försäljare eller även har reparationer och service. Bilen är fantastisk så jag vill ju inte resa till Sverige och sälja den!!!


Användaren är ej inloggad för tillfället anmäl
gute
Erfaren forumanvändare

Medlem Sedan: 2018-01-09
Antal Inlägg: 27
Ort: gotland
#462018-02-24 16:52

jag kör själv subaru helt underbara bilar

nordeuropeer finns det har träffat flera från norge i Charente södra delarna dok som du säger finns många från england men många holländare med

se bara upp för alla engelska byggare om ni ska låta bygga nåt


Användaren är ej inloggad för tillfället anmäl
CeeJay
Forumveteran

Medlem Sedan: 2016-01-24
Antal Inlägg: 64
Ort: L´Isle d´Espagnac
#472018-02-24 17:07

Hej igen,

Det kan nog vara bra att lyssna med en lämplig verkstad vad gäller Control Technique i närheten av där ni bor. Jag tror ni kommer att behöva det trots att bilen är så ny.

Beträffande verkstäder har jag generellt sett väldigt goda erfarenheter av franska bilverkstäder. Oerhört mycket billigare än de svenska (i alla fall svenska storstadsmekaniker) dessutom verkar kunskaperna vara generellt goda.

Subaru är ju lite speciella med sina boxermotorer men jag tror att ni kan gå in till första bästa verkstad och fråga om de känner till Subaru.

Jag själv kör en Skoda som mina trevliga Peugeot mekaniker i Jarnac inte hade de minsta betänkligheter med.

Det finns för övrigt relativt många Subaru i trakterna kring Cognac, Jarnac och Angouleme så det kommer nog inte bli några stora problem,

Problemen med Svenskt körkort tror jag är lite överdrivet - jag har själv blivit haffad när jag pratade mobiltelefon under körning (ajajajaja). Poliserna sa att jag skulle få en bot om 90 €. Jag förklarade på min otroligt knaggliga franska att vi inte hade några sådana där regler i Sverige.

Det kan vi inte ta hänsyn till blev svaret men det gjorde dom nog i alla fall - jag har inte fått någon inbetalning.

Hade jag kört med Franskt körkort hade jag garanterat fått betala mina 90 €.

Det hade väl säkerligen även gett en prick i körkortet.

Här i Frankrike går det till så att man får en pott med prickar - jag tror det är 12 stycken som sedan betas av allt eftersom man begår sina överträdelser (fartkamerorna är luriga om man litar på sin GPS, den visar ofta inte rätt fartgräns).

Lycka till!

Carl Johan


Användaren är ej inloggad för tillfället anmäl
leifb
Forumguru

Medlem Sedan: 2012-12-06
Antal Inlägg: 230
Ort: Port La Napoule
#482018-02-24 17:12

Kommentar till Margareta,

Ta dig en ordentlig funderare innan du importerar din bil till Frankrike. Utan att känna din bils värde här eller i Sverige så är beg priserna högre i Sverige än här. Beroende på biltyp så kostar importen runt €300 plus ca €50 för besiktning. Kanske bättre att sälja i Sverige och köpa en allmänt förekommande bil här nere.


Användaren är ej inloggad för tillfället anmäl
Mako
Nybörjare på forumet

Medlem Sedan: 2017-10-05
Antal Inlägg: 12
Ort: Saint Sulpice de Cognac (Charente)
#492018-02-24 17:35

Tack alla för tips o svar.

Jag rekar vidare! Att köra hem min Subba just nu är inte aktuellt. Jag har övervägt detta också förstås.

Jag testar, vill ju ha min säkra bil här, med den tar man sig fram överallt! Skall fråga runt här i Cognac på verkstäder. Control Technique kommer jag att behöva göra som C.J. skriver snart i alla fall så det blir att kolla de som finns här. Jag gillar utmaningar så det går nog vägen och jag ger mig inte så lätt! Testar min fantastiska franska på våra underbara franska grannar!

Verkligen bra att ha denna kontakt med er! /Margareta


Användaren är ej inloggad för tillfället anmäl
gute
Erfaren forumanvändare

Medlem Sedan: 2018-01-09
Antal Inlägg: 27
Ort: gotland
#502018-02-25 09:59

att det skulle vara biligare med begnade bilar i frankrike stämmer inte jag har väldigt stort bil intresse har själv 5 bilar just nu

när jag är nere så brukar jag kolla runt oss bilhandlare och då är priser otroligt mycket dyrare en sverige jag har själv hjälpt mina bekanta där nere att köpa bil i sverige jag sitter på leboncoin.fr minst 2 gånger i veckan jag skulle inte rekomendera nån köpa en fransk ägd bil som inte bara har rullat i storstad för vi alla vett ju hur små vägarna ser ut på den franska landsbygden och hur dom kör där

Margareta din subaru kommer vara underbar att där nere perfekt när man måste köra om alla traktorer och på vintern när snor halt ibland lycka till hojta till om du vill ha nåt nerkört jag kör för bi Angouleme i juni


Användaren är ej inloggad för tillfället anmäl
Mako
Nybörjare på forumet

Medlem Sedan: 2017-10-05
Antal Inlägg: 12
Ort: Saint Sulpice de Cognac (Charente)
#512018-02-25 10:26

Tack Gute! Självklart har jag kvar Subban, vet du någon bra verkstad som kan dessa bilar i närheten av A. Jag hör av mig om jag behöver nåt från Svedala! Var har du ditt slott?

Tänkte berätta senare hur det gick med allt! /Margareta


Användaren är ej inloggad för tillfället anmäl
CeeJay
Forumveteran

Medlem Sedan: 2016-01-24
Antal Inlägg: 64
Ort: L´Isle d´Espagnac
#522018-02-25 11:55

Hejsan

Jag är klart intresserad av möjligheten att hjälpa till att fylla en transport till angouleme! Dock står inte mina grejor på Gotland berätta gärna om plats, tid och kostnad. Beträffande priser på beg bil i Frankrike så är prisbilden inte lägre än i Sverige. Riktigt stora och starka bilar är billiga men gräsligt dyra att försäkra. Ett måste när man ska försäkra bil i Frankrike är att prata med tidigare försäkringsbolag. Lyckas man få dokumenterat att man kört skadefritt i många år får man en rejäl rabatt. Jag tror Max utfaller vid 30 skadefria år. Själv fick jag ihop 16 vilket gav en hygglig rabatt Utan bonus blir försäkringen rysligt dyr. Vissa bolag har väldigt underliga villkor så läs det finstilta


Användaren är ej inloggad för tillfället anmäl
gute
Erfaren forumanvändare

Medlem Sedan: 2018-01-09
Antal Inlägg: 27
Ort: gotland
#532018-02-25 18:52

inget slott en men jag har polare i Dordogne som jag åker ner till varje sommar för att slippa alla turister här hemma och då stannar jag alltid i Angoulême och går in på Carrefour och äter sushi

närmast dig är subaru La Rochelle eller subaru bordeaux om du ska lämna bilen på service är det 2 vackra städer att spendera dagen i

http://www.subaru.fr/externe/reseau-subaru-fiche.aspx?id=99

http://www.subaru.fr/externe/reseau-subaru-fiche.aspx?id=123


Användaren är ej inloggad för tillfället anmäl
Mako
Nybörjare på forumet

Medlem Sedan: 2017-10-05
Antal Inlägg: 12
Ort: Saint Sulpice de Cognac (Charente)
#542018-02-25 21:05

Hej Gute, Det blir att testa La Rochelle för Subban! Hoppas de finns kvar!

Lycka till, kanske hittar du ditt slott eller borg i Dordogne (det finns ju många!)/ Margareta


Användaren är ej inloggad för tillfället anmäl
Mako
Nybörjare på forumet

Medlem Sedan: 2017-10-05
Antal Inlägg: 12
Ort: Saint Sulpice de Cognac (Charente)
#552018-03-12 10:16

Hej, hur går det att regga min bil här i Frankrike??? Trögt! Jag har alla papper (tror jag) COC för Subaru (för dyrt 150 euro) då man troligtvis kunde begärt det från Subaru Sverige. Jag var till Impot och begärde Quitus Fiscal, det fick jag efter lite sura miner (jag hade ju inte översatt svenska till franska på köpekontraktet) men jag fick det i alla fall. Eftersom bilen inte är 4 år skulle ingen Control Technique behövas. Som sagt med alla papper och bevis på att jag bor här Veolia eller EDV så for jag till Sous Prefecteur. Men nu visade det sig att de gör inte detta längre! Det får man göra på nätet sa damen i luckan.OK det kan ju inte vara så svårt (trodde jag som tyckte jag var duktig på internet) men ack så besvärligt det är. Hittills har jag lyckats skriva in mig med log på AGENCE NATIONALE
DES TITRES SÉCURISÉS och göra en "demande" om Carte Gris för min bil. Min granne o jag satt säkert 1,5 timme innan vi kom till en site där man kunde skicka scannade kopior (dock inte alla) men de fick inte vara 1 MB. Jag tror vi inte kom rätt men är det någon som vet rätt sida för Charente?

Hälsningar Margareta


Användaren är ej inloggad för tillfället anmäl
CeeJay
Forumveteran

Medlem Sedan: 2016-01-24
Antal Inlägg: 64
Ort: L´Isle d´Espagnac
#562018-03-12 10:42

Usch ja,

Det är bra att vara utrustad med ett omfattande tålamod när det gäller myndighetskontakter här i Frankrike.

Dock brukar det alltid kunna finnas vägar att få hjälp hos exempelvis "sou prefecture" om man är oändligt vänlig trots att allt skall utföras via internet.

Mina egna erfarenheter av kontakterna med dessa personer i Cognac gör att jag törs lova att du får hjälp bara du ber väldigt snällt.

Lycka till!

Sen är det antagligen så med allt som skall ske över internet att man måste lära sig de rätta vägarna för att komma i mål på ett rimligt sätt. När jag själv skulle meddela ny bostadsadress för att få ett nytt Carte Gris såg det lite besvärligt ut från början men gick så småningom oväntat enkelt även om jag har gått bet på att registrera om min släpvagn (den har ju samma registreringsnummer som bilen)


Användaren är ej inloggad för tillfället anmäl
leifb
Forumguru

Medlem Sedan: 2012-12-06
Antal Inlägg: 230
Ort: Port La Napoule
#572018-03-12 10:53

Pröva adressen https://www.service-public.fr/particuliers/vosdroits/N367 . Man gör en framställan på deras hemsida - fyller i data - och de sänder ett mail där de öppnat en akt. Man sänder sedan in original och kopior i rekommenderat brev till dem och kan följa handläggningen genom att logga in på sin akt.


Användaren är ej inloggad för tillfället anmäl
Mako
Nybörjare på forumet

Medlem Sedan: 2017-10-05
Antal Inlägg: 12
Ort: Saint Sulpice de Cognac (Charente)
#582018-03-12 12:03

Hej, det var inte lätt detta!!! Leif jag har försökt på sidan men hittar inte någon adress att skicka till bara en massa frågor. Snart ger jag upp!!!!

Det skall väl inte vara så svårt att få regga sin bil tycker jag. Det kostar ju även en massa numera!!! Reg avgift samt CO2 avgift som var enorm, men den måste väl vara en engångssumma, 1322,76 €. nytt från 1.1 2018

CeeJay Släpet behöver ju inte registreras om det väger under 500kg efter vad jag sett. Man måste ju ha samma nummerskylt som bilen bara.


Användaren är ej inloggad för tillfället anmäl
leifb
Forumguru

Medlem Sedan: 2012-12-06
Antal Inlägg: 230
Ort: Port La Napoule
#592018-03-12 12:35

Det är en del att fylla i. Även samma uppgifter på olika dokument. Den här adressen är kanske matnyttig?;

https://www.carte-grise.org/importation_vehicule_etranger.htm

Adressen för registrering är

Carte Grise France
Changement de titulaire
Dossier n°740221083575
65 Rue Saint Francois
57390 AUDUN-LE-TICHE

/lettre recommandée/

Deetta är dock adressen fö ändring av ägare. Du importerar och måste öppna en akt under den rubriken - se länken


Användaren är ej inloggad för tillfället anmäl
Mako
Nybörjare på forumet

Medlem Sedan: 2017-10-05
Antal Inlägg: 12
Ort: Saint Sulpice de Cognac (Charente)
#602018-03-12 15:47

Tack Leif, men inte blev jag så mycket klokare puhhhh. Med grannens hjälp har jag lyckats skriva något som heter " mes démarches en cours" gällande registrering av bilen och då fick jag skicka in lte kopior via nätet.Det var på sidan Agence nationale des titres sécur /immatriculation där jag fixat ett sk konto för legitimation. Ser att jag nog måste fixa en fransk mobil också!!! Tänkte annars se om Maire här har något att tillägga. Fy att det skall vara så svårt! Ser ju lättare ut om blien var franskreggad sedan tidigare. /Margareta


Användaren är ej inloggad för tillfället anmäl
CeeJay
Forumveteran

Medlem Sedan: 2016-01-24
Antal Inlägg: 64
Ort: L´Isle d´Espagnac
#612018-03-12 21:18

Hej alla,

Det är lustigt hur de goda fransmännen konstrar till allting.

CO2 skatten har jag hört talas om tidigare men då gällde den bara helt nya bilar - för mig kostade det någonstans i storleksordningen 7-800 € totalt att få in min Skoda Superb för ett år sedan - jag behövde inte betala någon CO2 skatt men den var ju tydligen ny för året.

Några skatter av den här typen betalas över huvud taget inte på årsbasis i Frankrike - hoppas det inte blir nya tag med det också!

Det där med släpkärran var lite lustigt.

Jag har en magnifikt stor släpkärra, bromsad och allt - inga problem sa sou prefecture för ett år sedan. Det är väl bara att "blunda och hoppa" precis som mycket annat här.

Trots allt ett härligt land att bo i!


Användaren är ej inloggad för tillfället anmäl
Mako
Nybörjare på forumet

Medlem Sedan: 2017-10-05
Antal Inlägg: 12
Ort: Saint Sulpice de Cognac (Charente)
#622018-05-25 13:55

Hej, lovade att berätta hur det gick för mig och Carte Gris på min Subaru. Det var deras ny fina internetsystem som krånglade till allt men efter att det tagits upp på TV så fick jag mitt dyra Carte Gris ca 5 dagar efter ,alltså i början av maj. De måste ha jobbat natt o dag. De glömde dock att meddela Trafikverket i Sverige vilket det sas att det går automatiskt. Nu är det fixat via min bror med meddelande att det är en exporterad bil och har skickat in nummerplåtarna samt nr två på regbeviset, kopia på Carte Gris och sk ansökan. Lite dumt att betala två försäkringar också (den svenska meddelas automatiskt när bilen är avreggad). Släpet som grannarna sa kunde få ha samma plåtar stämmer tydligen inte för då måste min stora bromsade boggie med kåpa bara få lasta 100kg (om jag fattat rätt), dvs upp till 500kg med vagn o last. Vet nu inte om jag skall börja om med Carte Gris igen (hittade inte var jag skall fylla i för ett släp!!!) eller sälja den i Sverige o skaffa en fyrhjulig skottkärra att ha enligt franska regler efter Subarun (med samma skyltar). Subarun har varit på en tjusig verkstad i Aytre utanför La Rochelle, kanske skall byta till en Porsche eller Lotus de hade bara dessa sportbilar o Subaru!/ Margareta


Användaren är ej inloggad för tillfället anmäl
Advisor

Advisor