Var god läs forumsreglerna innan du postar ett nytt inlägg.


Konsumentskydd, Telecom.

Det äldsta inlägget visas överst. För att ändra visningsordningen behöver du vara inloggad. Är du ännu inte medlem? klicka i så fall här för att registrera dig! Efter att du registrerat dig får du full tillgång till forumet.

Navigation: Forum IndexVaror och tjänster i FrankrikeKonsumentskydd, Telecom.

Posta Svar
Yrsa
Nybörjare på forumet



Medlem Sedan: 2015-04-05
Antal Inlägg: 13
Ort: Beaulieu-sur mer
#12018-04-17 08:59

Hjälp, jag behöver upplysningar om det finns någon fransk allamänna reklamationsnämnden.

Förra året i maj beställde jag bredbandsbox hos SFR. Efter ett par veckor och åtskilliga besök i butiken på Jean Medecin fanns ingen signal till boxen i lägenheten. Jag gav upp och bad att få annulera kontraktet vilket renderade ytterligare besök i butiken och återlämnande av boxen via post. De lämnar ingen bekräftelse på uppsägningen eller på mottagandet av boxen. Ingen i hela butiken talar ett ord engelska. De lovar hit och dit att saken ska fixas om några dagar om jag gör det eller det. Efter annulationen går jag till Bouygues och får en annan box som inte fungerar men då skickar de en linjekille från Orange som öppnar linjen till min lägenhet och boxen och fasta telefonen fungerar.

Jag betalar franska e-räkningar på telefon alltefter som de kommer. I januari upptäcker jag på datorn med större text att jag autogirobetalat till SFR, olika belopp varje månad. Jag ser lite dåligt och har gas och el som också har bokstavsloggor. Då gick jag till BNP och blockade mina utbetalningar. Sedan har kraven kommit. NY räkning i dagarna på 60 € och det går inte att nå dem per telefon och mejl utan bara med snigelpost. Butiken har hänvisat till hemsidan som jag ägnat timmar åt men inte gett mig någon adress eller info. Adress för uppsägning fick jag på Bouygues tillsammans med ett formulär för uppsägning- Jag skickade tre uppsättningar med uppsägning och begäran om bekräftelse på densamma, Mottagningsbevis för säkerhets skull. Alla försändelserna löstes ut men jag har inte fått svar på en enda av dem, bara ett nytt krav på 60€. Min bostadsmäklare har jobbat på detta några timmar utan annat resultat än att jag betalade in för januari och februari ca 40€ som de sedan skulle kreditera mig vilket de inte gjort. Jag har betalat över 200€ för ingenting, inte en sekunds trafik innan Orange kopplade in Bouygues.


Användaren är ej inloggad för tillfället anmäl
Saga
Forumproffs

Medlem Sedan: 2009-01-25
Antal Inlägg: 123
Ort: Saint Aygulf
#22018-04-17 09:35

Hej Yrsa, det finns en mediateur på stora företag som gratis hjälper till att lösa konsument tvister. Kontakta SFR Mediateur och sär att du betalar för en tjänst du inte får. Att du vill häva kontraktet omedelbart. Att du vill ha tillbaka dina pengar.

Skicka rekomnenderat brev och maila samma brev.

Minfranska granne har precis samma problem som du. Dvs ingen signal för hemtelefonen i SFR boxen. Både SFR och Telecom skyller på varandra och hon blur lovad besök av tekniker som inte kommer etc etc etc.

Lycka till Saga


Användaren är ej inloggad för tillfället anmäl
cherstinne
Ny medlem på forumet

Medlem Sedan: 2017-10-04
Antal Inlägg: 1
Ort: Paris
#32018-04-17 11:02

I situationer som dessa gäller att ha en person med sig som talar franska och som till motparten ställer de rätta frågorna och kraven. Om man inte har en sån assistans så efterlys på nätet.


Användaren är ej inloggad för tillfället anmäl
Gertrud
Forumproffs

Medlem Sedan: 2009-01-27
Antal Inlägg: 87
Ort: Antibes
#42018-04-22 15:10

hej Yrsa,

Vill bara berätta att jag ocksa haft problem med SFR - höga fakturor for samtal utomlands - och att jag ringt till Service Client och klagat vid flera tillfällen. De har alltid varit förstående och tillmötesgående och betalat tillbaka för höga avgifter. Så - innan du drämmer till med SFR mediateur - gör några försök till med hjälp av någon som talar flytande franska. Kanske det kan klaras ut per telefon! Obs ingen idé att gå til butiken - deras uppgift ar att salja telefoner och abonnemang. Service Client per telefon 1023 är det som gäller.

Ge inte upp!

Gertrud


Användaren är ej inloggad för tillfället anmäl
Yrsa
Nybörjare på forumet



Medlem Sedan: 2015-04-05
Antal Inlägg: 13
Ort: Beaulieu-sur mer
#52018-04-22 16:38

Tack Gertrud. Jag har min hyresagent på fallet. Utlovades lösning på problemet i slutet på mars. Fick ny räkning på 60 € i mitten på april.


Användaren är ej inloggad för tillfället anmäl
Yrsa
Nybörjare på forumet



Medlem Sedan: 2015-04-05
Antal Inlägg: 13
Ort: Beaulieu-sur mer
#62018-04-22 16:46

Tack Kerstin. Jag har kopplat in min hyresagent som har skinn på näsan. Jag hörde hennes samtal med en kille i Marocko. Resultat. Jag betalade in 29€ som jag skulle få tillbaka i slutet på mars.


Användaren är ej inloggad för tillfället anmäl
Advisor

Advisor